Prawo do zwrotu przez 365 dni Prawo do zwrotu przez 365 dni
Bezpłatny zwrot Bezpłatny zwrot
Dostawa już od 15 zł Dostawa już od 15 zł
Gwarancja ceny Gwarancja ceny
Trustpilot Trustpilot

Bieganie sprawia, że jesteś mądrzejszy

Nowe badania pokazują, że bieganie może dać Ci nowe komórki mózgowe i zwiększoną inteligencję
Stary mit, że masa mięśniowa i inteligencja nie są ze sobą powiązane, jest niewątpliwie prawdą z modyfikacjami. Badania nad związkiem między wytwarzaniem komórek mózgowych a ćwiczeniami fizycznymi wciąż trwają, na przykład w odniesieniu do zapobiegania demencji i chorobom układu krążenia. A teraz jest więcej mięsa na argumenty, dlaczego bieganie, na przykład, jest tak dobre. 

Nowe badania pokazują, że aktywność aerobowa, taka jak bieganie, powoduje gwałtowny wzrost przepływu krwi w mózgu, co może pomóc w tworzeniu nowych komórek mózgowych (neurogeneza). Istnieją też pewne dowody wskazujące na związek między aktywnością fizyczną a zdolnością zapamiętywania. W badaniach na szczurach i mężczyznach wykazano, że bieganie i inne formy ćwiczeń aerobowych przyczyniają się do powstawania nowych komórek mózgowych w częściach mózgu związanych z pamięcią i myśleniem. A więc kolejny mocny argument za tym, by wskoczyć w buty do biegania. Ponieważ trening z ciężarkami nie powoduje takiego samego wzrostu ruchu krwi, niewielu badaczy uważało, że trening z ciężarkami może mieć taki sam efekt. Ale nowe badania pokazują, że jest inaczej.

Zmądrzej z bieganiem
Niełatwo jest porównywać ludzkie zwierzęta ze zwierzętami, ale naukowcy z Universidad Federal De São Paulo w Brazylii prowadzili eksperymenty na szczurach, aby dowiedzieć się, jak zwiększona masa mięśniowa wpływa na szczurzy mózg. Tak więc na corocznym spotkaniu Society for Neuroscience, naukowcy przedstawili eksperyment z udziałem grup szczurów, w którym jedna grupa otrzymała dodatkowy ciężar na ogonie, a następnie kazano jej wspinać się po drabinie pięć razy w tygodniu, inna grupa szczurów biegała na bieżni, podczas gdy ostatnia grupa szczurów nie była poddawana żadnemu wysiłkowi fizycznemu. Po ośmiu tygodniach biegające szczury miały znacznie wyższy poziom BDNF (Brain Derived Neutropic Factor) - czynnika wzrostu, który promuje tworzenie nowych komórek - niż szczury prowadzące siedzący tryb życia. To samo dotyczyło szczurów, którym do ogonów przywiązano ciężarki. Okazało się, że szczury aktywne fizycznie, niezależnie od tego, czy dźwigały ciężary, czy biegały, osiągały lepsze wyniki w testach pamięci i uczenia się niż szczury, które nie były fizycznie obciążone. Zakładając, że tak samo jest w przypadku ludzi, bieganie i trening siłowy pozwalają nam lepiej zapamiętywać i uczyć się. Więc w sumie, musimy po prostu zacząć dużo biegać i trenować siłowo.